Mens frågor

”Jag har inte fått mens. Tänk om jag får det i skolan, då vågar jag aldrig mer visa mej! Vad ska jag göra om jag får mens i skolan?” 
 
 
Hej! Du kan ju ha en binda i väskan om du är orolig, eller ett trosskydd. Oftast när första mensen kommer så hinner man få lite brun- röd- eller rosa-aktiga flytningar innan, så att man får ett tecken på att den är på väg. Då kan man börja förbereda sig. Det kommer väldigt sällan mycket blod direkt, så du kommer antagligen bara märka en liten fläck i trosan och då vet du att det är dags att skaffa en binda. När jag fick mens använde jag toapapper i trosorna första dagen i skolan, men det var ingen fara, ingen märkte något alls!

  ”Jag fick mens  i dag och jag undrar om det är normalt att behöva byta binda 9 gånger om dagen?”
 
Jag undarar varför du har bytt så många gånger, man behöver inte byta bara för att det är lite blod i bindan. Om bindan suger upp allt, räcker det med att byta när du går på toa och kissar eller när det känns kladdigt. Om man ständigt ska ha en helt ren binda månste man  byta nästan jämt. Är det däremot så att du bytt ofta för att du blöder mycket, så kanske du behöver en binda gjord för att suga upp mer. De finns med olika uppsugningsförmåga. Fråga i affären, på apoteket eller nån annan du litar på. Många blöder mycket de 1-3 första dagarna av mensen. Blöder du så mycket att det är jobbigt, kan du alltid vända dig till undgomsmottagningen för att kolla så allt är som det ska. Man kan tex få järnbrist om man förlorar mycket blod, och då kan de hjälpa dig även med detta. Lycka till och kram!
 
”Ungefär en vecka innan min mens så är jag jättesur å blir irirterad på allt å alla. Är det pms?
Jag vill inte ha mens för den är så jobbigt! Kan jag inte få slippa den? Snälla kitty HJÄLP MEJ!<3&Prime;
 
Jag känner igen mig! Ja, det är förmodligen PMS! Visst är det hemskt? Försök att ha några hemliga symboler för mens och PMS i din kalender, så att du är redo när det sätter igång. Det är alltid lättare att stå ut om man vet vad det beror på. Man kan försöka jobba med sig själv inne i huvudet och tänka: ” Nu är jag sur och arg, men det är för att jag ska få mens. Jag är det kanske inte egentligen, kan jag försöka släppa det arga? Finns det nåt annat sätt jag kan försöka tänka på?” Det funkar i alla fall för mig.
 
” Hej allihopa, jag är i desperat behov av hjälp! I bland när jag duschar så brukar jag ta en liten stark stråle och sen sätta den mot kissemuran (slidan). Oanerar jag då? Jag har inte fått mens ännu, kan det göra så att jag stoppar mensen att komma ut då?”
 
Ja, det låter som att du onanerar. Det gör nästan alla! Troligtvis är det klitoris du riktar strålen mot, det är den som gör att det känns skönt. Onani är bra, skönt, naturligt och viktigt. Det gör bara gott för kroppen. Det kan absolut inte stoppa mensen på något sätt alls. Spruta bara lite snett framifrån, inte rakt underifrån upp mellan benen, så att du inte sprutar vatten rakt upp i slidan, (upp i själva hålet alltså) då kan det bli torrt och irriterat där. Kram!
 
”Jag fick min mens när jag var 12 år och 4 månader. Jag tycker det är jättejobbigt. Går det inte att göra så att jag slipper den? Kan jag börja andvända tamponger eller måste man ha sex före? Bindorna känns så klumpiga och jag är rädd att dom syns. Snälla hjälp mej!”
 
Hej, mens är nåt vi alla tjejer och kvinnor måste leva med. Det kan vara jobbigt ibland men man lär och vänjer sig. Det blir lättare och bättre med åren. Tyvärr kan vi inte slippa den. (Med p-piller kan man skjuta upp den och manipulera den lite, men det är verkligen inget jag rekomenderar. (Vill du veta mer om det så prata med en barnmorska på Ungdomsmottagningen.)

Man måste inte ha haft sex för att använda tampong. Läs inlägget om slidkransen så förstår du varför den myten finns!
Lär känna ditt kön, känn efter vad de olika delarna sitter. När du sedan hittar slidmynningen, alltså själva hålet där tampongen ska in, så prova att föra in ett finger för att lära känna dig själv. Har man inte kolla på sig själv kan det vara svårt att få in tampongen. Kolla även på inlägget där jag berättar hur man för in en tampong. Det finns ju faktiskt väldigt tunna bindor som ändå suger upp rätt bra, och de brukar absolut inte synas. Kolla runt lite i affären vad det finns. Kanske kan du änvända baggy-brallor eller kjol de dagar du nojjar som mest. Kram!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0